Vikingkvadet

En anmeldelse av utstillingen «Víkingr» på Kulturhistorisk Museum på det norrøne versemålet ljódaháttr.

Foto: KHM, UiO

Kom inn

i klassisk rom

hvite vegger og Víkingr;

strålende ord

i det strenge rom

glimt i kuber av glass.

 

Foto: KHM, UiOSnøhetta lagde

stilige bokser,

tyste ting i hver én;

stille og rolig

uten staffasje,

gjenstander gjester oss.

 

Det som ikke er

gjør inntrykk først:

fravær av faste troper.

Ingen skjegg,

ei staute karer

og kloke kvinner med nøkler.

 

Sølv og stål,

sporer og sverd,

ringer og ringbrynje begge;

mynter i fleng

fra flerfoldige land

snakker sitt språk – hører vi?

 

Foto: KHM, UiOVær hilset,

hvisker skatten,

les og lær om meg;

stopp en hal,

se hele meg

med øyne og åpnet sinn.

 

En gang jeg lå

i gild manns hånd,

skatten han skaffet på vei.

Nemme fingre

formet meg der,

ble langreist luksus i nord.

 

Reisen er én

av rødtråder tre

i utstilling i Oslo;

vest, øst og sør

vinden førte

vekk, men var òg veien inn.

 

Mynt av sølv

smidd i kalifat

havnet i haugen på Hon;

blottlagt igjen

av bondens hånd;

en verden under en verden.

 

Foto: KHM, UiOLand i nord

lange netter –

men ei isolert fra Europa.

Skip og sverd

søk etter land

brakte det beste hit.

 

Uventa form

fra utland fjernt

ble hjemlig juvel;

Trekanta spenne,

Spesiell design,

i dyrestil dekorert.

 

Foto: KHM, UiO

Krigeren er to,

kamper han kjempet;

han, eller hun òg?

Hjelm uten horn,

henders verk,

også i krig fantes kunst.

 

Når helten skal ned

i gravens hi

våpnene følger på vei.

Knust og drept

som krigeren selv;

til Valhall, eller hvor?

 

Endringer kom

fra England og sør:

en gud god og ny;

hammer og kors

og Kvitekrist

levde sammen i lang tid.

 

Foto: KHM, UiOBegge berget

i bondens skatt,

gravd opp i gjørmete grunn.

Tro på Tor

og norner tre

ble avløst av allmektig gud.

 

Mektig sverd

av myndig mann

funnet på Langeid i løynd.

Kors på haltet,

kultur i endring,

er tredje av temaene.

 

Ruver i rommet

en runestein

synlig fra første steg.

Dynnasteinen,

digert vitne

på trosskifte og tradisjon.

 

Å reise stein

var sedvane

i førkristen tid i det fjerne –

men kristne ord

og konger er med

og Maria, Jesu mor.

 

Vikingr heter

visningen her:

en hyllest til hele kulturen.

Ei bare konger,

kriger og kamp –

men finstas og flid.

 

Nytt blikk

på barske viking

så kjent og kjær.

Forfriskende,

frigjørende:

«viking for viderekomne».

 

Anmelder vet

om vikingers vis,

tegner inn tomrom;

kanskje det blir

mer krevende

hvis du lite vet fra før?

 

Foto: KHM, UiOSvakhet og styrke

er samme sak:

fravær av stor fortelling.

Smykker og sølv

skinner her alene

og snakker sitt språk – vi hører!

Alle foto: Kulturhistorisk museum, UiO


Fakta // Vikingr

Vikingr – fast utstilling ved Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo
Åpnet 5. april 2019


ANMELDT! KAM-prosjektetKAM-prosjektet

Anmeldelsen er den fjortende i en rekke museumsutstillingskritikker som vil bli publisert på museumsnytt.no som en del av KAM-prosjektet: Kritikk av museumsutstillinger. Prosjektet har fått støtte av Kulturrådet og Fritt Ord. Les mer om prosjektet her: Flere utstillingsanmeldelser gjennom KAM


Om anmelderen:

Carline Tromp Foto: Siv Dolmen
Foto: Siv Dolmen

Carline Tromp er litteraturkritiker i Klassekampens Bokmagasin og kritikkredaktør for det feministiske tidsskriftet Fett. Til daglig jobber hun som redaksjonssekretær i Klassekampens debattredaksjon. Hun har en mastergrad i norrøn filologi og har skrevet mye om formidlingen av det norrøne i vår tid. Tromp er opptatt av hvordan vi som samfunn skaper fortellinger om vår historie og kultur, og er interessert i å utforske museumsutstillingers historiefortelling: Hvem snakker, hvem snakkes det til, hvilke historier fortelles og hvilke utelates? I tillegg er hun opptatt av hvordan museene tar tak i aktuelle samfunnsspørsmål; hvilken rolle kan utstillinger spille i den offentlige debatten?

 

 

 



Join the Conversation