Fra museumsmagasinetRA II-modell reddet på gjenbruksstasjon

RA II-modell reddet på gjenbruksstasjon

I september i år fikk vi en telefon fra Oslo kommune Gjenbruksetaten på Brobekk. De hadde klart å redde en gjenstand som ble levert inn på Smestad gjenbruksstasjon.

De var sikre på at gjenstanden hadde noe med Thor Heyerdahl å gjøre siden det var en modell av RA II.

Jeg ble utrolig positivt overrasket da jeg kom frem og oppdaget hva de hadde reddet. For denne modellen er ingen masseprodusert suvenir. Den er bygget av selveste Paulino Limacchi fra øya Suriquiu på Titicacainnsjøen i Bolivia, samme mann som bygget RA II, i Safi i 1970. Senere var han med å bygge sivbåten Tigris.

Det første jeg fikk sagt til de hyggelige og samvittighetsfulle medarbeiderne i Oslo kommune var at dette var litt av et sammentreff. I år fyller nemlig RA II-ekspedisjonen 50 år! Thor Heyerdahl reiste den 17. mai 1970 fra Safi i Marokko i sivbåten RA II og ankom Bridgetown på Barbados den 12. juli. Sivbåten seilte over 6 100 km over Atlanterhavet på 57 døgn. Hensikten med denne ekspedisjonen var, som alltid for Thor Heyerdahl, å finne ut om forhistoriske sivilisasjoner kunne krysse verdenshavet mellom kontinentene i datidens farkoster.

Sivbåten ble bygget av 12 tonn med siv fra Tanainnsjøen i Etiopia og det var 4 innbyggere fra Titicacainnsjøen i Bolivia som bygget båten i Safi i Marokko. Vedkommende som leverte dette til gjenvinning på Smestad må ha fått den direkte av Paulino Limacchi på Titicacainnsjøen den 12. februar 1978, eller overtatt/arvet den av denne personen.

RA II-modell
Modellen av RA II er 32 cm lang, 39 cm høy med mast og 10 cm bred. Den kom i en glassmonter på et brett sammen med tre fotografier og en sivbit.

RA II-modell med foto
Fotografiene viser Paulino når han bygger begge båtene, og et signert fotografi av RA II på havet signert av Paulino Limacchi og Thor Heyerdahl.
Sivbit fra RA II
Det hele er toppet med en bit av sivet fra RA II.

Ja, vi sitter og klør oss i hodet her på museet. Hvem var det som ville kvitte seg med dette? Modellen er nå spesialgjenvunnet på Kon-Tiki Museet. En stor takk til snarrådige medarbeidere i Oslo kommune.

Martin BiehlMartin Biehl er direktør ved Kon-Tiki museet

Artikkelen er hentet fra papirutgaven av Museumsnytt (nr. 4-2020). Kontakt redaksjonen for abonnement på kr. 300,- pr år.