mandag, 17. mai, 2021

MENY

mandag, 17. mai, 2021

Reportasjer

Svart hvitt foto av korsang ved middelalderkloster

Glimt fra et tomt museum

Utdrag fra en bygningsantikvars fotodokumentering av museene i Stavanger under covid 19-stengningen våren 2020.
Utstillingsrom med skulpturer og veggdekor. Mange av elementa er håndtak.

Nye tider

Kunstmusea er i endring, oppgjerets time er komen. 
Bilde av person som holder en folder med teksten "La Y stå"

La Y stå … og museumsaktivisme

Da Henie Onstad Kunstsenter kastet seg ut i debatten om Y-blokka i fjor høst, var det på en litt uvanlig måte, til museum å være. 
Bilde av en gruppe på seks personer

Hva skal til for å løfte museumsforskningen?

Kulturdepartementet mener forskningen i museene er for svak. Sektoren mener det samme, men opplever for mange hindringer på veien mot å bli bedre.

Korleis kan musea redde verda?

Klima og miljø har vore tema på fleire internasjonale museumskonferansar i det siste, og står definitivt på agendaen. Kva rolle kan musea ta i arbeidet for å redde verda, og kva grep kan ein ta for å bidra til å redusere klimagassutsleppa?
Fra Danakil, nordøst i Etiopia. Foto: Finbarr O’Reilly for Nobels Fredssenter

Med åpen slutt

Eller den usikre freden. En reportasje om å lage utstilling på åtte uker.
UTGRAVING: Gokstadskipet blir funne på garden Gokstad i Sandefjord 1879. Våren etter starta den arkeologiske utgraving av Gokstadskipet. Foto: UiO

HISTORIA OM VIKINGFUNNA

Soga om behandlinga av dei tre store vikingfunna i Noreg, dei best bevarte vikingskipa i verda, er over 100 år med kamp for å bevare skattene forsvarleg og i tråd med den internasjonale betydninga av funna.
Foto: Thomas Kolbein Bjørk Olsen

Bronsealderobjekter går i oppløsning – reddes med penn og papir

På Nationalmuseet i København tegnes objekter fra den eldre bronsealderen for hånd. Med 0,1 millimeters nøyaktighet er illustrasjonene så presise at forskere skal kunne studere dem uten å måtte berøre dem, eller reise til Danmark.
BAKER LYDBAND: Magnetbånd kan bakes i ovn på 45 grader for å reaktivere limet mellom magnetsjiktet og basematerialet. Foto: Maja Atterstig, Nasjonalbiblioteket

Sårbart audiovisuelt materiale kan bli redda

Noko av det mest sårbare materialet til norske museum er arkiv med opptak av lyd og levande bilete. Utan ein digital redningsaksjon står mykje av dette i fare for å bli øydelagt. No kan denne aksjonen vere på trappene.
KASSETTOPPTAK: Bjørn Bækkelund, kassettopptakar og hogstmaskinførar Jørgen Ødegaard frå Elverum i 2009. Foto: OT Ljøstad, Norsk skogmuseum

Lydopptak som notatblokk

Arkivet til Anno Norsk skogmuseum inneheld mellom anna lydopptak med om lag 400 informantar.
HELDIG: Hestmanden fikk ry som et særdeles heldig skip under første verdenskrig. Foto: Arve Lindvig/Vest-Agder-museet

22 millioner over bord

Staten har brukt 22 millioner på å gjøre D/S Hestmanden i stand til å seile for egen maskin. Nå kan innsatsen være forgjeves.
WORKSHOP: Introduksjonsklassen på Hadeland Videregående Skole på workshop saman med museumsdirektør Hans Philip Einarsen, prosjektleiar Maja Musum og utstillingsdesigner Anna Prestsæter. Foto: Maria Pile Svåsand

Frå flukt til bygda

På Randsfjordmuseene blir historiene til unge innvandrarar til utstillinga MEG. Vegen frå forslag til prosjekt til utstilling har vore lærerik for mange.
TIL TOPPS MED DET BLAA GULLET: Blaafarveværket ble Årets museum 2018, samme år som museet feirer sitt 50-årsjubileum. Foto: Hanna Norberg

Fra utskjelt til forbilde

I mange år ble Blaafarveværket kritisert i museumskretser for ikke å drive etter museale prinsipper. I år kunne museet motta sektorens egen hederspris Årets museum.
30 MILLIONER TONN: Fra åpningen i 1909 til nedleggelsen i 1991 ble det fraktet 30 millioner tonn gods på den til sammen 130 kilometer lange transportlinjen mellom Rjukan, Notodden og kystbyene i Telemark. Foto: Hydros Fotosamling, NIA

Jernbaneminner: – Det var et godt liv

Når historiene fra Rjukan og Tinnosbanen skal bevares for ettertiden, er det gjennom møter mellom eldre og yngre generasjoner.

Størst på face

Hardanger fartøyvernsenter har svimlande 88 192 følgjarar på facebooksida si, og slår Munch-museet, Nasjonalmuseet og danske Vikingeskibsmuseet i Roskilde langt ned i støvlane på SoMe-plattformen.
VINDUSSHOPPING: Det moderne utstillingsvindu er et av utstillingens fortellergrep, forklarer kurator og museumsdirektør Åsmund Thorkildsen. FOTO: Drammens Museum

Tingene i den moderne verden

Ved å sette begrepspar som estetikk og kulturhistorie opp mot hverandre, går anmeldelsen av «1900-tallet – Gjenstander for det moderne livet» glipp av et sentralt poeng ved utstillingen, hevder kurator og direktør ved Drammens Museum Åsmund Thorkildsen.
OVERSIKTLIG: Før ble den samiske kunsten oppbevart trangt. Nå er det lett å finne frem for direktør Anne May Olli. Foto: Alf Ove Hansen

Samisk kunst i NATURLIG KLIMA

Samisk kunstmagasin har fått nye lokaler i et gammelt forsvarsbygg. I Karasjok er det naturen som legger premissene, ikke et kostbart klimasystem.
Foto: Thomas Johannessen

Alt under samme tak

Kronologi og tverrfaglighet skal stå i sentrum når Nasjonalmuseet åpner sin nye samlingsutstilling på Vestbanen i 2020.
FOTO: AKSEL KJ.R VIDNES, FORSKERFORUM

– Myndighetenes innblanding vil havne på historiens skraphaug

– Det som står på spill i Gdansk, er først og fremst museets troverdighet, sier historiker og førsteamanuensis Frode Færøy ved Norges Hjemmefrontmuseum (NHM) i Oslo.

KAMPEN OM ET MUSEUM I GDANSK

I Polen er verdenskrigen stadig politikk: Et nytt, storslagent museum om andre verdenskrig er som en diger torn i øyet på en polsk konservativ regjering som ivrer etter å kontrollere kulturinstitusjoner. Det handler om en historiepolitisk agenda med nasjonalpatriotisme i sentrum - men også om tung politisk polarisering og gamle personkonflikter.
Foto: Kjell Fredriksen

Den store skammen

I konfirmasjonsalderen lurte Lars Magne Andreassen på hvordan han skulle få operert kinnbeina sine for å se mindre samisk ut. I dag prøver han å finne ut av hva som fikk ham til å tenke slik.