NotisIngen arkitektkonkurranse for Tromsø Museum

Ingen arkitektkonkurranse for Tromsø Museum

I 2025 skal Tromsø Museum flytte inn i et nytt bygg i sentrum, og bli en del av det nye Kulturkvartalet sammen med Kunstakademiet, Hålogaland teater, det planlagte Klangens hus (med Musikkonservatoriet), Polaria, Tromsø Kunstforening, froskningsinstitusjonen Framsenteret og Nordnorsk Kunstmuseum. For museets nybygg har Statsbygg valgt å utføre hele prosessen på grunnlag av en anbudskonkurranse, i stedet for en internasjonal arkitektkonkurranse. Dette har skapt debatt lokalt, og Norske arkitekters landsforbund har bedt Statsbygg revurdere avgjørelsen. Det samme gjør Buresund-utvalget, som leverte sin rapport om Tromsø Museums framtid til universitetsstyret 1. mai.

Les også artikkelen Tromsø Museum bør ikke slås sammen med Kunstfag, mener utvalg, og kronikken Tromsø Museum i fritt fall?