Hva koppen kan fortelle

Koppen som ble protokollført ved Kunstindustrimuseet i Oslo i 1968 har motiv av et hus. Dette huset var en av hovedstadens fineste privatboliger, tegnet i 1828 av arkitekt C.H. Grosch.

Peder Valle

Norske museer har 55 millioner gjenstander i magasiner.

PEDER VALLE designhistoriker og samlingsmedarbeider på design og kunsthåndverk ved Nasjonalmuseet, presenterer en av dem:


Eiendommen ble kalt «Løkken Solli» eller Solliløkken og lå nedenfor dagens Solli plass. I 1940 ble huset revet for å gi plass til Oslo Handelsgymnasium. Tre interiører ble rekonstruert i Kunstindustrimuseet, hvor de ennå står. Når det nye Nasjonalmuseet åpner i 2020 vil det største av disse tre rommene – ballsalen – gjenoppstå som rekonstruksjon i den nye utstillingen. Koppen er laget ved Bing & Grøndahls porselensfabrikk i København, en gang etter 1853. Det må ha vært en spesialbestilling, og porselensmaleren har samvittighetsfullt gjengitt den symmetriske empirebygningen i detalj, trolig kun med en tegning som forlegg. Det er til og med mulig å kjenne igjen de blå, kinesiske havekrakkene i keramikk som står på trappen! Disse er faktisk bevart, og befinner seg i samlingen den dag i dag.

TRE TING Å MERKE SEG:

❱❱ Koppen vil bli utstilt i det nye Nasjonalmuseet fra høsten 2020, sammen med andre gjenstander fra Solliløkken.

❱❱ Det finnes lignende kopper i samlingen, med motiver fra Det kongelige slott og Oscarshall.

❱❱ Motivet gjengir opprinnelige vinduer og øvrige detaljer helt nøyaktig. Kan det ha vært markise over havetrappen allerede fra begynnelsen?


Artikkelen er hentet fra papirutgaven av Museumsnytt (nr. 2/2019). Kontakt redaksjonen for abonnement (kr. 300,- pr år)