Museumsnytt anbefalerA past yet to come

A past yet to come

Red. Bjørnar Olsen og Þóra Pétursdóttir
RUIN MEMORIES
Materialities, Aesthetics and the Archaeology of the Recent Past
Routledge, 2014
496 sider

Poetisk, filosofisk, psykologisk arkeologisk forskning. I vår nære fortid og samtid produseres nye ruiner i en enorm fart, kjøpesentre stenges, halvferdige hotellprosjekter blir stående, fabrikker legges ned og naturen tar dem tilbake. Redaktørene av Ruin Memories spør: Hvorfor er spor av vår egen samtid ofte usynlige som gjenstand for vitenskapelig interesse? Forlatte, forfalne konstruksjoner og hus er rike kilder til forståelse. Her analysers både spor av mennesker og andre arter som vi deler vår verden med i ofte overraskende, tverrfaglige tekster av en internasjonal gruppe forskere. De 24 artiklene her er organisert i 6 kapitler med et vidt spekter av temaer: Alt fra hvordan gjenstander vekker minner og følelser på det helt personlige plan, slik som i artikkelen My father’s things, til Olsen og Whitmores omfattende beskrivelse og analyse av restene etter Sværholt leir for russiske krigsfanger i Sør-Varanger. Boka er rikt illustrert, og et vakkert språk er en gjennomgående kvalitet ved denne godt redigerte utgivelsen.

Anbefalt av: Tone Cecilie Karlgård, lektor/mangfoldskurator ved Kulturhistorisk Museum, UiO og medlem av Museumsnytts redaksjonsråd.